15 października 2024

Auranthium 2024.10

Jesień to czas, kiedy granice między światem żywych a duchów stają się cieńsze, a różne kultury oddają cześć zmarłym i chronią się przed nieznanymi siłami. Każdy kraj ma swoje unikalne tradycje, obrzędy i wierzenia związane z tymi szczególnymi dniami. W tym numerze Aurantihum zobaczymy, jak ten specjalny czas świętuje się na innych odłamkach i jak inne kultury oddają cześć swoim zmarłym. Czy ich obrzędy przypominają novendyjskie Halloween? A może są bliższe Dniu Dusz, świętowanemu w Medwi? Ten numer Waszego ulubionego kwartalnika jest wypakowany wiedzą po brzegi. A to oznacza...
Krzyżówkę!
Na końcu numeru znajdziecie krzyżówkę do wypełnienia i tak, jak w poprzednich edycjach - administracja będzie z niecierpliwością czekać na przesłane przez Was odgadnięte hasła. Na ukończenie krzyżówki macie czas do Halloween (włącznie), a komu się to uda, otrzyma specjalną rangę na Discordzie <3

Auranthia

Novendia
Solmaria
Medwia
Halloween odbywa się w ostatnią noc października, tuż przed nadejściem zimy, kiedy to, według wierzeń, granica między światem żywych a umarłych staje się najcieńsza. W dawnych wiekach był to czas oddawania czci zmarłym i chronienia się przed złowrogimi duchami, które mogą przeniknąć do świata żywych, obecnie Halloween stało się nieco bardziej komercyjne, ale cóż poradzić – świat się zmienia.
Święto to jest głęboko zakorzenione w magii i folklorze. Miasta i wsie rozświetlają się zaklętymi, lewitującymi latarniami, na każdym rogu można zobaczyć charakterystyczne, wydrążone dynie i mnogość strasznych, halloweenowych dekoracji. Zarówno dzieci, jak i dorośli przebierają się w ten jeden wieczór za przerażające stwory z baśni i popkultury – niegdyś celem tego zabiegu było zmylenie gniewnych duchów, pragnących zguby śmiertelników, teraz jednak przebieranki są czystą zabawą i okazją do tego, by zrobić coś, czego nie robi się na co dzień.
Kiedyś w Halloween spożywano słodzone chleby w kształcie kości, symbolizujące pamięć o zmarłych, teraz jednak tradycja ta wyewoluowała w interesującym kierunku i w okolicach Halloween półki sklepowe aż uginają się od łakoci w najbardziej przerażających kształtach i formach. Żelki w kształcie odciętych palców, cukrowe kostki, ciastka z oczami, fluorescencyjne duszki – to tylko niektóre z pomysłów, na które wpadają twórcy słodyczy, pragnąc przyciągnąć do siebie spragnione łakoci dzieciaki.
Rekordy popularności biją też wtedy Horror House, a w niejednym kinie można wybrać się na maraton horrorów. Podczas Halloween, wszelkie strachy zostają oswojone, a jeśli jakiś zabłąkany duch życzy źle śmiertelnym, zostanie przepłoszony śmiechem i dobrą zabawą.

Tenjitsu

Senkawa
Altan Pingyuan
Yeongsanguk
W Senkawie odpowiednikiem Halloween jest Mizukage no yoru (水影の夜), czyli Noc Wodnych Cieni – święto głęboko zakorzenione w wierzeniach ludowych i szacunku dla wody oraz istot nadprzyrodzonych zwanych yōkai. Obchodzone jest ono w ostatnią noc pełni jesieni, kiedy według legend, granica między światem ludzi a światem yōkai staje się cienka.
To właśnie dlatego w Noc Wodnych Cieni mieszkańcy dekorują brzegi rzek, jezior i strumieni setkami małych lampionów, które unoszą się na wodzie. Lampiony te, często misternie wykonane z ryżowego papieru, są ozdobione symbolami ochronnymi, mającymi uspokoić duchy i zapewnić, że nie zakłócą spokoju ludzi. Część z lampionów jest także poświęcona przodkom, aby pomóc ich duszom odnaleźć drogę do wiecznego spokoju. Tej nocy dzieci i dorośli zakładają kostiumy przedstawiające różne yōkai, zarówno te groźne, jak i przyjazne, aby zmylić istoty, które mogą próbować wejść do świata ludzi. Ważnym rytuałem jest także symboliczne oczyszczenie – każdy uczestnik święta zanurza ręce w zimnej, płynącej wodzie, co ma zmyć z nich złe uczynki i pokazać yōkai, że dana osoba jest niewinna.
W zależności od regionu, święto przybiera poważniejszy lub bardziej zabawny charakter. Bliżej stolicy, regiony stawiają na poważniejszą wersję, skupiającą się na oczyszczeniu i ochronie przed złem, lecz w mniej zaludnionych częściach, gdzie folklor nie poddał się pałacowym ceremoniałom, przeważają śmiechy, tańce i zabawy, a ludzie niewiele różnią się od dokazujących yōkai.

Suryamara

Bharat
Sallandira
W Bharacie odpowiednikiem Halloween jest Święto Nocy Bóstw, zwane również Ratri Deva. To wyjątkowe święto, obchodzone w czasie, gdy księżyc znajduje się w nowiu, jest czasem szczególnego połączenia między ludźmi a pomniejszymi bóstwami, a także boskimi sługami, mieszkającymi wśród śmiertelników i opiekującymi się nimi, gdy bogowie zajmują się innymi sprawami.
Kluczowym elementem Święta Nocy Bóstw jest wspólne ucztowanie, które ma podwójne znaczenie. Z jednej strony jednoczy społeczność, a z drugiej oddaje hołd pomniejszym bóstwom, które odgrywają ważną rolę w codziennym życiu mieszkańców Bharatu. Przed rozpoczęciem uczty składane są ofiary z owoców, ryżu, mleka i specjalnych dań, które mają symbolizować wdzięczność za obfitość i ochronę.
Ludzie wierzą, że w Noc Bóstw mogą nieświadomie spotkać swoje bóstwa opiekuńcze w ludzkiej postaci, a także przodków, którzy zakończyli już swój cykl reinkarnacji – dlatego traktowanie każdego z szacunkiem jest szczególnie ważne. Dzieci i dorośli często przebierają się za różne bóstwa lub duchy natury, co ma na celu nie tylko uczczenie ich, ale także przypomnienie o harmonii między światem ludzkim a światem boskim. Przebieranki te mają również znaczenie ochronne – pozwalają ludziom ukryć się przed mniej łaskawymi duchami, które również mogą pojawić się tej nocy.

Turiazauria

Mulyaranga
Waranganie
Pantalazja
W Mulyarandze odpowiednikiem Halloween jest Noc Duchów Natury – święto, które odbywa się w najciemniejszą noc roku, kiedy niebo nad Mulyarangą zdobią gwiazdy, a duchy natury, zgodnie z wierzeniami, wędrują po ziemi, odwiedzając swoje dawne terytoria. Kluczowym elementem święta są nocne wędrówki, podczas których ludzie odwiedzają parki, rezerwaty i dzikie tereny, aby zapalić ogniska i lampiony. Lampiony, często w kształcie lokalnych zwierząt, takich jak kangury, koale czy emu, mają przyciągnąć duchy tych stworzeń i oddać im hołd. Specjalne miejsce w trakcie tego święta zajmują wymarłe gatunki – pamięć o dawnych wojnach z naturą wciąż jest żywa wśród obywateli Mulyarangi i tym wspomnieniem roślin i zwierząt, które przepadły na wieki, ludzie składają obietnicę, że już więcej nie złamią praw przyrody.
W niektórych miastach, w Noc Duchów Natury, odbywają się pokazy filmów dokumentalnych na temat dzikiej przyrody Mulyarangi, a także wykłady i warsztaty poświęcone ochronie zagrożonych gatunków. Jedzenie, podobnie jak w innych świętach, odgrywa ważną rolę. Serwuje się potrawy przygotowane z lokalnych składników, a szczególnie popularne są dania z surowych owoców – takich, które mogłyby być pokarmem dla dzikich zwierząt.

Krzyżówka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz